Zamiast usuwać "czapy" śniegu, skrobać szyby i martwić się, czy silnik zapali po mroźnej nocy, po prostu otwieramy bramę, zapalamy i wyjeżdzamy.
Usytuowanie. Zwykle garaż tworzy dodatkową bryłę stykającą się z częścią mieszkalną domu. Innym rozwiązaniem jest wkomponowanie garażu w podstawową bryłę budynku. Garaż staje się wówczas dodatkowym pomieszczeniem na parterze lub w piwnicy. Taki układ powoduje jednak, że pomieszczenia sąsiadujące z garażem tracą więcej ciepła przez ściany i stropy, bo temperatura w garażu jest niższa.
Bardzo często wykonywane jest przejście (dodatkowe drzwi) łączące garaż z częścią mieszkalną. Dzięki nim łatwiej jest przenosić zakupy z samochodu, a w razie deszczu nie mokniemy, przyjeżdżając do domu - oczywiście pod warunkiem, że nie musimy wychodzić, by otworzyć i zamknąć bramę wjazdową na posesję i bramę garażową.
Uwaga! Drzwi łączące dom z garażem muszą być solidne - złodzieje mogą włamać się przez garaż, a po sforsowaniu bramy garażowej (co zwykle nie jest trudne) są już niewidoczni dla otoczenia i mogą działać swobodnie, czasem wykorzystując nawet znalezione w garażu narzędzia.
Garaże wolno stojące spotyka się rzadziej, bo wymagają większej działki, ponadto płaci się od nich nieco wyższe podatki.
Ile miejsca? Najlepiej oczywiście mieć w garażu tyle miejsc, ile mamy samochodów. Jednak warunki często na to nie pozwalają. Nawet budując niewielki garaż jednostanowiskowy, warto jednak przewidzieć wewnątrz nieco więcej przestrzeni, bo nasz następny samochód może być większy od obecnego (najczęściej problemem jest długość lub wysokość). Przyda się także miejsce na regał, choćby z podstawowymi materiałami eksploatacyjnymi - płynem do spryskiwaczy, olejem silnikowym itp. czy podstawowymi narzędziami. Dodatkowa przestrzeń przydaje się także na drugi komplet opon, rowery, kosiarkę do trawy.
Wjazd. Decydując się na garaż, powinniśmy zapewnić do niego wygodny wjazd i wyjazd. Znaczenie ma nie tylko szerokość samej bramy garażowej, ale również droga łącząca garaż z bramą wjazdową na posesję - im będziemy wykonywać mniej manewrów, tym lepiej. Najbardziej kłopotliwy jest zawsze wjazd do garażu usytuowanego poniżej poziomu terenu. Trzeba pomyśleć o skutecznym odwodnieniu oraz instalacji przeciwoblodzeniowej na podjeździe.
Wiata. Z różnych względów, choćby finansowych, niekiedy buduje się zamiast garażu wiatę. Zapewnia ona ochronę przed śniegiem i deszczem, ale już nie przed mrozem. Warto wykonać ją tak, by w przyszłości dało się ją zamknąć, dodając ściany i przerabiając w ten sposób na garaż.
Jednak nawet jeśli na razie nie planujemy budowy garażu ani wiaty, to warto tak umieścić dom na działce, by w przyszłości dało się garaż dobudować.
(Fotografia tytułowa: Krispol)
Najczęściej komentowane