Dlatego też jeśli stanowi jej część, dobrze, by był zaprojektowany w tej samej co dom stylistyce - łącznie z kolorem elewacji i detali. Takie same zasady dotyczą bram garażowych - najlepiej, aby były one nie tylko funkcjonalne, ale także estetyczne, bezpieczne i nowoczesne.
Kolor. Większość bram oferowana jest w kolorze białym i brązowym, za inne kolory trzeba dodatkowo zapłacić - najczęściej 20% ich całkowitej wartości. Warto jednak wydać więcej, by brama wtapiała się w tło elewacji lub pasowała do koloru okien, drzwi wejściowych czy dachu.
Przeszklenia. Można je montować we wszystkich typach bram garażowych. Oprócz szyb tradycyjnych na przeszklenia używa się szkła akrylowego i poliwęglanów. Jeśli montowane będą w bramach nieocieplanych, w których segmenty są jednościenne, najlepiej wybrać akrylowe, trzy milimetrowe szyby pojedyncze. Jeżeli brama jest ocieplana, okna powinny mieć podwójną szybę o grubości co najmniej 30 mm.
Mogą to być małe okienka albo duże przeszklenia, które częściowo lub w całości zastępują wybrany segment bramy. Bez względu na to, na które rozwiązanie się zdecydujemy - mamy w czym wybierać. Okienka i oszklenia dostępne są w różnych kształtach, wymiarach, kolorach i mogą mieć też wymyślną fakturę. U niektórych producentów można złożyć zamówienie na okienka wykonane według własnego projektu.
Napęd. Prawie każdą bramę garażową można wyposażyć w napęd: siłownik, który za pomocą silnika poruszać będzie skrzydło bramy oraz układ sterujący umożliwiający (nawet w 30 sekund) otwieranie bramy:
• przyciskiem zlokalizowanym obok wejścia;
• kluczykiem;
• zamkiem kodowym;
• pilotem
Pilot jest najwygodniejszy, bo umożliwia wjeżdżanie do garażu bez wysiadania z samochodu, co docenimy zwłaszcza zimą czy o zmroku. Na rynku dostępne są dwa rodzaje pilotów: tańsze - ze stałym, fabrycznie zaprogramowanym kodem i droższe, ale bezpieczniejsze - z kodem dynamicznie zmiennym.
Uwaga! Należy zadbać o to, by dzieci nie bawiły się ani nie używały pilotów i nadajników. Akcesoria te należy przechowywać w miejscu niedostępnym i pozostającym poza wzrokiem najmłodszych. Większość napędów wyposażona jest w baterię, która zasila bramę w chwili, gdy nagle zabraknie prądu. Jeśli garaż nie ma oddzielnego wejścia, do klamki w bramie montuje się linkę stalową, która odłącza napęd, gdy zabraknie zasilania. Klamka powinna być wtedy zabezpieczona specjalną wkładką patentową.
Najlepiej wybrać napęd wielofunkcyjny, który najpierw otworzy bramę wjazdową, następnie garażową, a na koniec zapali światło, które następnie automatycznie wyłączy po ustalonym przez nas czasie. Jeżeli już podczas planowania domu wiemy, że nasz garaż będzie wyposażony w napęd uruchamiający światło obok bramy, główne oświetlenie garażu warto zamontować w głębi pomieszczenia.
Zabezpieczenie. Brama garażowa może mieć system zabezpieczający przed przytrzaśnięciem: sprzęgło bezpieczeństwa, zamki i fotokomórki. Tak wyposażona brama zatrzymuje się automatycznie, jeżeli wykryje przeszkodę w polu swojego działania, bo fotokomórka natychmiast wyłącza napęd. System zabezpieczający może sygnalizować pulsującą lampą ostrzegawczą lub sygnałem dźwiękowym, że brama jest uruchomiona.
Niektóre modele wyposażone są w mechanizm powodujący spowolnienie ruchu bramy tuż przed jej zamknięciem lub otwarciem.
Zestaw standardowy. Każda brama, bez względu na rodzaj, ma klamkę umożliwiającą ręczne otwieranie i zamykanie oraz zamek. Bramy uchylne mają sprężyny wspomagające ruch.
(Fotografia tytułowa: Krispol)
Najczęściej komentowane